Affinity Photo - teorie barev - část 2.

24.05.2024

Teorie barev 2: Barva v brandingu a designu


V části Teorie barev 1: Základní pojmy jsme se stručně seznámili s historií teorie barev, barevnými modely a rozdíly mezi modely.

V tomto článku se zaměříme na barevná sdělení z hlediska designu a odpovíme na otázky typu "Jakou barvu mám zvolit?" a "Jak mohu změnit náladu svých návrhů?".


Barevné sdělení

V marketingu výrobků a služeb je barva veledůležitá při předávání neverbálního sdělení potenciálním zákazníkům v důsledku psychologické symboliky (historické, kulturní, duchovní, emotivní) nebo přírodních asociací (environmentální).

Pokud jsou vaše návrhy určeny pro určitou zeměpisnou oblast, je důležité si uvědomit, co daná barva pro tato cílová území znamená. Například značková kampaň zaměřená na Čínu, která by ve svých návrzích použila červenou barvu, by naznačovala štěstí a prosperitu, zatímco stejná barva v Jižní Africe by naznačovala smutek. V důsledku toho by kampaně, které jsou skutečně globální, mohly těžit z neutrálnějších, dokonce přírodních barev, aby se předešlo špatnému vyznění. Koneckonců barevné asociace s přírodou jsou univerzální.

Nejen marketing výrobků/služeb pečlivě zvažuje výběr barev. Zvažují ji i politické strany, akademické organizace, spolky a charitativní organizace.

Tip: Zamyslete se nad barevnými sděleními ve vaší kultuře a zeměpisné oblasti a nad tím, proč byly zvoleny právě tyto barvy.

Zde je několik příkladů barevných sdělení.

TEPLÉ BARVY

Červená, žlutá a oranžová jsou teplé barvy, které naznačují energii a pozitivitu. Na rozdíl od červené a žluté, které jsou primárními barvami, je oranžová barva sekundární (směs červené a žluté), která v sobě spojuje smíšená sdělení svých mateřských primárních barev.

Červená - důležitost, pozornost, láska, vášeň, varování, nebezpečí, oheň, násilí, válka, hněv, vzpoura.

Vysílá silné poselství, které vyvolává emotivní reakci; poselství se může výrazně lišit podle kultury nebo politického vlivu.

Oranžová-kreativita, mládí, vitalita, nadšení, podzim, podzim

Považována za méně přesvědčivou než červená a také přátelštější. Můžete se s ní setkat jako se zvýrazněným textovým akcentem na neutrálnějších návrzích.

Žlutá - štěstí, slunce, jaro, zbabělost, nemoc, opatrnost, varování. 

Spojována se šťastným létem a teplem, ale má i temnější stránku (stejně jako červená).


Příklady logotypů:

Velké značky (např. Coca-Cola) používají červenou barvu, aby si vyžádaly pozornost, zatímco jiné používají žlutou barvu, aby signalizovaly štěstí (McDonalds).
Velké značky (např. Coca-Cola) používají červenou barvu, aby si vyžádaly pozornost, zatímco jiné používají žlutou barvu, aby signalizovaly štěstí (McDonalds).

CHLADNÉ BARVY

Chladné barvy, jako je zelená, modrá a fialová, jsou terminologickým opakem teplých barev a působí spíše uklidňujícím dojmem. Modrá je jedinou základní barvou, zelená a fialová jsou odvozeny od modré a ostatních základních barev.

Zelená - bankovnictví, peníze, růst, bezpečnost, příroda, organické, země, život rostlin, nezkušenost, závist

Jako přírodní barva je spojována především s životním prostředím. Mohlo bankovnictví přijmout zelenou barvu jako symbol růstu?

Fialová-bohatství, luxus

Historicky barva královské rodiny, najdete ji na drahých královských látkách (šperky, koruny atd.). Její střídmé použití pro velmi výjimečné události nebo propagační akce by dávalo smysl.

Modrá-odpovědnost, důvěra, bezpečí, chlad, voda, prostor, smutek, melancholie.

Světlejší modrá naznačuje klid a vlastnosti vody, zatímco tmavá modrá naznačuje profesionalitu a důvěryhodnost.


Příklady logotypů:

Tropicana používá zelenou barvu jako symbol přirozenosti, zatímco NASA používá tmavě modrou barvu jako přímou asociaci s vesmírem. Obě tyto společnosti, stejně jako Hallmark, používají ve svých logách podpůrné obrázky listů, korun a hvězd, které tuto skutečnost umocňují.
Tropicana používá zelenou barvu jako symbol přirozenosti, zatímco NASA používá tmavě modrou barvu jako přímou asociaci s vesmírem. Obě tyto společnosti, stejně jako Hallmark, používají ve svých logách podpůrné obrázky listů, korun a hvězd, které tuto skutečnost umocňují.

NEUTRÁLNÍ BARVY

Černá a bílá a barvy v odstínech šedi lze použít pro designové pozadí a sjednocení kontrastních barev v paletách. V brandingu je lze použít jako bezpečné neutrální barvy, které lze prezentovat buď samostatně, nebo před výraznějšími barvami.

Černá-síla, modernost, sofistikovanost, elegance, autoritářský, smrt, zlo

Zdá se, že černá barva je vždy v módě díky své neutralitě, proto se hojně používá v moderních elektronických zařízeních (televizory, počítače, mobilní telefony) a v automobilovém průmyslu. Ze stejného důvodu vyzařuje černá barva v brandingu sílu a jednoduchost.

Šedá-formalita, profesionalita, náladovost, chlad.

Černé a bílé vzory jsou velmi kontrastní, ale šedá barva může být použita místo černé nebo bílé pro nenápadné "změkčené" vzory.

Bílá-čistota, klid, čistota, chlad.

Bílá, která je spojována s minimalistickými "čistými" návrhy, nabízí široký prostor, z něhož lze přidat výraznější "sdělovací" barvy. Jako příklad kulturních rozdílů v barevných sděleních lze uvést, že v západní kultuře je bílá barva oblíbenou volbou pro svatební šaty, zatímco čínské nevěsty tradičně nosí červené svatební šaty.

Hnědá/béžová/tmavě hnědá/krémová/barva slonové kosti - přírodní, země, dřevo, kámen, klid, čistota.

Uvedené barvy postupují od teplých po chladné.


Příklady loga:

WWF si přirozeně spojuje černobílou barvu s chráněným zvířetem, ikonickou pandou, zatímco BBC volí nenápadné logo, které naznačuje profesionalitu.
WWF si přirozeně spojuje černobílou barvu s chráněným zvířetem, ikonickou pandou, zatímco BBC volí nenápadné logo, které naznačuje profesionalitu.

Souhrn

S určitou pozorností věnovanou barevným sdělením budete moci zvolit barvu, která bude vyhovovat vaší cílové skupině.

V dalším (a posledním) článku této série, Teorie barev 3: Použití barev v aplikacích Affinity, se podíváme na to, jak v aplikacích Affinity použít barvy a vytvořit palety.