Jak to začalo


Začátek . . .

Už staří Řekové zjistili, že když světlo prochází skrz malý otvor do temné místnosti, zobrazí se v ní obraz toho, co je venku. V 9. století př. n. l. tento vynález používali Arabové v astronomii při určování polohy Slunce nebo slunečných zatmění. Leonardo da Vinci, italský učenec 15. století, popsal podrobně tento jev jako "camera obscura", čili temná místnost. V 16. století Ital Giambattista della porta použil namísto malého otvoru čočku, čímž získal ostřejší obraz. Od té doby se camera obscura vyskytovala ve všech velikostech, a to od nejmenších kapesních, až po ty velké umístěné na rozhlednách a majácích.

Tak jak se vyvíjely fotoaparáty, má svůj vývoj i fotografie jako taková. S vynálezem fotografie vznikl nový druh obrazu, v němž podstatnou roli při jeho vzniku hraje technika a mechanizace přejímající manuální práci při tvorbě záznamu skutečnosti. Nová technologie nebyla už založena na rukodělném, nýbrž fotochemickém procesu. Po staletí lidé zachycovali obraz světa pomocí rukou, s vynálezem fotografie tak činil zprostředkovaně přístroj, což byla zcela nová kvalita v procesu zobrazování. Nejstarší fotografické techniky byly průlomem do tradičního zobrazování a jako takové byly chápány.

Na počátku dějin fotografie vystupují výrazně tři osobnosti.
Joseph Niecephore Niepce

S opravdu první fotografií přišel roku 1826 Francouz Joseph Niepce. Joseph Nicéphore Niepce (1765 - 1833) byl vojákem, ale z armády musel odejít, když onemocněl tyfem. Jako jednomu z prvních se mu podařilo sestrojit velocipéd. Byl zaujat Senefelderovou litografií otevírající nové možnosti reprodukční techniky. Potřebný solnhofenský vápenec, z něhož se tisklo, se snažil nahradit jiným dostupným materiálem. Nejprve zkoušel kámen, na který nanášel různé látky, a přitom si pomáhal kamerou obscurou. Své první poznatky publikoval už roku 1802. V roce1822 se mu podařilo získat první otisky - na skleněnou desku, zcitlivělou vrstvou asfaltu, zkopíroval rytinu obrazu papeže Pia VII. a na osvětlených místech asfalt vymyl směsí levandulového oleje a petroleje. Deska se bohužel rozbila ještě za Niepceova života. Roku 1826 vytvořil Pohled oknem na dvůr, který vešel do dějin jako nejstarší dochovaná fotografie podle přírody. Je na cínové desce, exponoval ji 8 hodin. Tento objev kreslení sluncem nazval heliografie. Litografický kámen postupně nahradil jinými podložkami, až skončil u skla, mědi, zinku a stříbra. Později vytváří snímek Prostřeného stolu na skleněné desce, který je dlouho považován za nejstarší dochovanou fotografii. Tímto okamžikem byl odstartován sled dalších vynálezů, které výraznou měrou přispěly k vyvinutí fotografie, kterou známe dnes.

Fotoaparát Niepce se skládal ze dvou dřevěných skříněk. V jedné z nich byly čočky a v druhé skleněná deska (matnice). Zaostření fotoaparátu zajišťoval měch, který obě skříňky spojoval. Pojem fotografie (kreslení světlem) je však ještě mnohem starší než fotoaparát. Vymyslel ho v roce 1839 německý astrolog Johann Mädler.
Luis Jacquese Mandel Daguerre

Přestože vynálezcem fotoaparátu je Joseph Nicéphore Niepce, je tento objev často nespravedlivě přisuzován jeho krajanovi a konkurentovi Louisovi Mandeovi Daguerreovi. Ten přišel roku 1837 na to, jak získat ostřejší fotografii při expozici trvající jen několik minut. Takto vytvořený snímek se nazývá daugerrotypie.

Přestože vynálezcem fotoaparátu je Joseph Nicéphore Niepce, je tento objev často nespravedlivě přisuzován jeho krajanovi a konkurentovi Louisovi Mandeovi Daguerreovi. Ten úplnou náhodou v roce 1839 zjistil, že je možné rtuťovými parami vyvolat obraz neviditelně zachycený na stříbrné desce, na kterou zároveň působily účinky jodových par. Tak vyrobil touto metodou, které se říká daguerrotypie, první snímek. Jedná se o úplný základ v oblasti techniky fotografování. Na osvit stačilo už pouze několik minut. Ve stejném roce se začal prodávat první fotoaparát vyrobený Alphonsem Girouxem. Každý prodaný fotoaparát byl označen jménem Daguerra a možná proto mu byl později tento vynález nespravedlivě přisuzován. Radost z objevu využití metody daguerrotypie však netrvala dlouho. Daguerrotypie se od počátku potýkala s velkými problémy. Z obrázků nebylo možné dělat kopie. Navíc povrch fotografie byl velmi citlivý na dotek a obrázky musely být uchovány za sklem jako umělecké dílo. Další nevýhodou byl také obraz, který byl zrcadlově převrácen. To samozřejmě šlo odstranit zrcadlem, ale ostatní problémy zůstaly. A to raději ani nemluvím o vysoké toxicitě použitých chemických látek.

Daguerrotypie

Dauguerr nepatřil zrovna mezi milovníky pořádku, a proto trvalo dlouho, než postupně ze skříně vytáhl všechny lučebniny. Nakonec mu tam zbyla pouze rtuť v rozbité láhvi. Jediným možným vysvětlením bylo, že právě tato rtuť je příčinou toho neobvykle jasného obrazu na desce. Aby si byl se svým podezřením jistý, osvětlil ve fotografické komoře novou desku a vystavil ji parám rtuti, kterou zahříval nad plamenem. Deska byla osvětlena jen chvíli, ale přesto se na ni po pár okamžicích objevil obraz. To znamenalo, že páry rtuti se usazovaly jen na místech osvětlených, a tak vznikl pozitiv. Problém byl v tom, že obraz byl stále citlivý, bylo třeba jej ustálit. Použil k tomu nejdříve roztok kuchyňské soli, potom roztok sirnatanu sodného. Obrázek na kovové desce byl skutečně nádherný, bylo to něco na tu dobu téměř zázračného. Jediná nevýhoda byla ta, že z obrázku nešla vytvořit kopie a že jste se ho nemohli ani zlehka prstem dotknout, aby se nerozmazal. Z tohoto důvodu se obrazy vyrobené touto technikou prodávaly ve zvláštních rámečcích pod sklem. O fotkách, které vznikly daguerrotypií, se do dnešních dnů dochovalo velmi málo, a proto o nich lze hovořit jako o unikátech.

Základním poznávacím znakem daguerrotypie je přecházení z pozitivu na negativ, a naopak při naklánění desky. Obraz daguerrotypie leží jakoby nadýchnutý na samém povrchu měděné stříbrem platýrované desky, není uložen v žádném pojidle, je velmi ostrý a jemně prokreslený a má četné podrobnosti v polotónech. Způsobem tvorby obrazu se proces daguerrotypie liší od všech ostatních běžně užívaných způsobů fotografie.

I když byl vynález daguerrotypie fantastický, další vývoj v oblasti fotografických technik naštěstí nezastavil. V roce 1861 spatřila světlo světa první technika, která umožňovala kvalitní mnohonásobné kopírování. Jednalo se o kolodiové negativy, známé jako,"mokrý proces". Fotografie vytvořené mokrým procesem jsou mnohem ostřejší, nejsou sice barevné, ale nabízí široké spektrum odstínů šedi a množství detailů.

F.S.Archer a kolodiový proces

Kromě ostrosti bylo největší výhodou tohoto mokrého procesu možnost kopírování. Díky tomuto zatlačil pomalu, ale jistě, kolodiový proces daguerrotypii do pozadí. Z druhé stránky velkou nevýhodou bylo, že fotografie se musely zhotovit hned, ale jedině v tmavé místnosti. Takže vyfotografovat cokoliv někde jinde, než v blízkosti fotokomory bylo téměř nemožné. Rozhodl-li se fotografovat přece jen v přírodě, musel s sebou vzít fotografický přístroj, stativ, složitelný stan a další potřebné pomůcky ke zhotovení fotografie. Taková výbava nebyla samozřejmě zanedbatelných rozměrů, většinou se jednalo o velký náklad, který nosily fotografové nejčastěji na zádech, bylo to velmi nepohodlné a náročné.
Suchý proces


Barevná fotografie
Ale roky běžely a černobílá fotka a první okouzlení z fotek ze skutečnosti, že je vůbec možné zachytit moment jinak než štětcem na plátně, z lidí vyprchalo a samozřejmě chtěli víc. A to byl čas příchodu nové etapy, etapy barevných fotografií. Nejstarší technikou barevné fotografie je autochrom (1907-1930). Tento vynález byl v roce 1907 patentován bratry Lumiérovými v Paříži.

Originální fotografie zhotovené touto technikou překvapí svými jasnými barvami, stálostí obrazu, ale bohužel z takových fotografií se nedaly tvořit kopie. Takže pokud někdo z Vás vlastní fotografii zhotovenou technikou autochromu, může si být jistý, že se jedná o originál a velmi cenný kousek, protože takových fotografií se nám dochovalo jen malé množství. Výroba těchto fotek byla navíc totiž velmi náročná.

I když výsledek byl na tu dobu naprosto originální a nenahraditelný, náročnost a chybějící možnost tvorby kopií nedávaly této technice příliš velké šance. Jediným řešením bylo na ni neustále pracovat, stejně jako kdysi na daguerrotypii. Příprava fotografií zhotovených autochromovou technikou byla velmi zvláštní, a proto jistě stojí za zmínku. Nejdříve se umyla skleněná deska, po jedné straně se pokryla směsí včelího medu a smůly. Díky tomu pak zůstala po zaschnutí lepkavá.

Poté bylo třeba připravit škrob. K tomu se využívala bezbarvá zrnka bramborového škrobu, která se ještě prosela na velikost 10-15 mikrónů. Na čtvereční milimetr se pak vešlo až 700 zrnek. Ty se obarvily na zelenou, fialovou a oranžovo - červenou. Když se tyto barvy smíchaly, vznikla šedivá směs, která se ale během času měnila. Potom se zrnka nanesly na lepící stranu desky a rozmačkaly se prostřednictvím jehly, která rotovala ze strany na stranu, dokud všechna zrníčka pečlivě nerozmělnila. Dále se použil prach ze sazí, kterým se ucpaly mezery mezi zrníčky škrobu a celá vrstva se přelakovala. Lak jednak chránil vrstvu škrobu, ale především zlepšoval optické vlastnosti. Na lak se následně nanesla panchromatická černobílá emulze, která, na rozdíl od černobílého filmu, byla citlivá na úplně každou barevnou složku stejně. Deska se umístila do fotografického přístroje emulzí dozadu, před objektiv bylo třeba dát žlutý filtr. Postup vyvolávání je podobný jako u dnešních diapozitivů. Finále je, že se emulze překryje druhým sklem a dá se do projektoru nebo lze použít i diaskop. Celé kouzlo je v tom, že při prohlížení se zrnka škrobu zbarvují, při fotografování je naopak filtruje, takže výsledkem jprvní opravdová barevná fotografie.
Bromolejotisk

Další velmi zajímavou metodou je bromolejotisk (1907). Jedná se o ušlechtilé fotografické tisky, které vyšly z techniky olejotisku. Tato technika byla oblíbena, a ještě stále oblíbená je především pro svůj jemný vzhled fotografie. Proces spočívá ve vybělení obrazu. Fotografie se vyvolá běžným způsobem, v roztoku s dvojchromanem draselným vybělí. Obraz se ustálí, pečlivě se vypere a nechá se uschnout. Důležité je, že fotografii musíte vyvolat na stříbro - bromidovém fotopapíru. Zajímavé také je, že želatina vybělí nejvíce ta místa, která měla nejhlubší stíny.
Fotografický film a fotoaparáty jemu určené

Tento vynález uplatnil Eastman při výrobě svitkových filmů. Tím dochází k masově expanzi černobílých fotografií po celém světě. V roce 1888 firma Eastman Dry Plate Company v Orchestru ve státě New York vyrábí fotoaparát značky Kodak, který využíval právě svitkové filmy. Slogan firmy zněl: "Vy stiskněte spoušť, my uděláme ostatní." Přístroj vzbudil velký rozruch, protože do té doby bylo focení opravdu odbornou a technicky náročnou činností. I když se tak mohlo zdát, technika nového fotoaparátu se nijak zvlášť nezjednodušila. Jednalo se spíše o obchodní trik. Fotoaparát byl vybaven svitkem papíru, který se dal použít až na 100 fotografií. Když byl tento svitek využit, poslal se fotoaparát zpátky k firmě, která zajistila zhotovení a odeslání fotografií majiteli. O rok později firma Kodak představila první celuloidový svitkový film. V roce 1900 se začal vyrábět fotoaparát Kodak Brownie za neuvěřitelně nízkou cenu 1 dolar.

V roce 1908 byl přihlášen patent prvního barevného filmu. Barevný negativní film je složen ze tří na sebe přiléhajících citlivých vrstev, ze kterého každá obsahuje krystaly bromidu stříbrného, stejně jako to je u černobílého filmu. Horní vrstva je nejvíce citlivá k modrým, středně zeleným a spodní k červeným paprskům. Součástí citlivých vrstev jsou barvotvorné složky jako je benzoylacetanilid, fenylmethylpyrazolon a naftol. Jsou to bezbarvé sloučeniny, které v průběhu vyvolávání mění barvu.

V roce 1925 byl na trh uveden fotoaparát Leica, používající 35mm film, který se od té doby stal standardem maloformátové fotografie. Od roku 1935 jsou na trhu i barevné filmy, v roce 1963 vyvinula firma Polaroid emulze umožňující vytvářet barevné snímky, které nepotřebovaly žádné další zpracování, a fotografie se na nich objevila několik minut po expozici - tzv. okamžitá fotografie.

zdroj Google