Kjóiči Sawada, fotograf s Pulitzerovou cenou

15.02.2025

Kjóiči Sawada, jeden z nejvýznamnějších válečných fotografů 20. století, se nesmazatelně zapsal do dějin fotožurnalistiky. Jeho emotivní snímky z vietnamské války nejen šokovaly svět, ale také mu vynesly Pulitzerovu cenu, čímž potvrdily jeho výjimečný talent zachytit lidskou tragédii v její syrové podobě.

Sawada se narodil v roce 1936 v japonské prefektuře Aomori. Po skončení druhé světové války Japonsko procházelo hlubokými změnami, a právě v tomto období formoval svou osobnost i zájmy mladý Kjóiči. Již od mládí ho fascinovala fotografie, která mu umožňovala zachytit realitu života kolem sebe. Po ukončení střední školy se rozhodl věnovat se této disciplíně profesionálně. Jeho kariéra však nabrala zcela nový směr, když začal pracovat jako válečný fotograf pro agenturu United Press International (UPI).

V 60. letech byl Sawada vyslán do jihovýchodní Asie, kde vypukla vietnamská válka – konflikt, který se měl stát jedním z nejbrutálnějších a nejničivějších 20. století. Jeho fotografická mise v této oblasti nebyla jen otázkou dokumentace. Pro Sawadu znamenala možnost ukázat světu hrůzy války a utrpení civilistů, které často unikalo pozornosti západního publika.

Jedním z jeho nejznámějších snímků je fotografie "Útěk z války" ("Flight to Safety"), která zachycuje rodinu vietnamských uprchlíků brodící se přes řeku, aby unikli z bojové zóny. Výraz strachu a zoufalství na jejich tvářích přiměl miliony lidí po celém světě zamyslet se nad cenou lidského života v čase války. Za tuto fotografii získal Sawada v roce 1966 Pulitzerovu cenu v kategorii Spot News Photography.

Dalším ikonickým dílem je série snímků, které dokumentují momenty po smrti severovietnamských vojáků ve vodách delty Mekongu. Tyto fotografie zachycují nejen brutalitu konfliktu, ale také pohled na smrt jako univerzálního fenoménu bez ohledu na národnost či ideologii.

Sawadova práce byla vždy více než jen reportážní dokumentace. Jeho snímky nesly silný humanistický apel – nutily diváka nezůstávat lhostejným vůči utrpení jiných lidí. Sawada dokázal spojit technickou dokonalost s emocionální hloubkou, což ho odlišovalo od mnoha jeho současníků.

Bohužel jeho život skončil tragicky a předčasně. V roce 1970 byl Kjóiči Sawada zavražděn neznámými útočníky během svého působení v Kambodži spolu s dalším novinářem UPI Joelem Alexisem Pellerinem. Jejich smrt byla připomínkou nebezpečí, kterému váleční fotografové denně čelili při své práci na frontové linii.

Dědictví Kjóičiho Sawady však žije dál prostřednictvím jeho fotografií, které jsou dodnes vystavovány po celém světě a studovány jako příklady mistrovské fotožurnalistiky. Jeho práce inspirovala mnoho generací fotografů a novinářů k tomu, aby svou práci považovali nejen za profesi, ale také za poslání.

Sawadovy snímky nám připomínají hrůzy války i to, jak důležité je zachytit pravdu – bez ohledu na to, jak nepříjemná nebo bolestivá může být. Jeho odkaz je trvalým důkazem toho, že i ve chvílích největší temnoty může fotografie sloužit jako mocný nástroj k probuzení lidského soucitu a porozumění.